Kmo’s & grote ondernemingen

Kmo’s & grote ondernemingen

Lees er de uitspraken van beleidsmakers, onderzoekers en opiniemakers van de voorbije jaren op na en je zou denken dat we bedrijven moeten opdelen in twee aparte groepen: ‘goede’ kleine bedrijven en ‘slechte’ grote ondernemingen. Volgens velen verdedigt het VBO hoofdzakelijk de belangen van die laatste. Dat klopt absoluut niet. Het VBO zet zich net zo veel in voor de duizenden kmo’s in dit land.

In tegenstelling tot wat je zou denken en zoals een studie van het VBO over de relatie tussen kmo’s en grote ondernemingen aantoont, bestaat er geen tegenstelling tussen groot en klein. Integendeel, ze zijn sterk van elkaar afhankelijk en vullen elkaar aan. Bijna 40% - dat is ongeveer 110 miljard euro - van de waarde die de Belgische ondernemingen creëren, ontstaat tussen kmo’s en grote ondernemingen.

Die samenwerking stimuleert vooral de innovatie. De kmo’s zorgen voor de wendbaarheid en het reactievermogen die bij de grote ondernemingen soms ontbreken. Die laatste beschikken echter over R&D-middelen en genieten van schaalvoordelen waar kmo’s geen aanspraak op kunnen maken zonder die samenwerking. Door die onderlinge samenwerking versterken ze bovendien elkaars imago: de kmo’s krijgen meer legitimiteit en zichtbaarheid en de grotere ondernemingen krijgen een meer innoverend imago. De samenwerking zorgt ook voor een continue verbetering. De ondernemingen moeten namelijk vaak hun werkwijze herzien om zich aan te passen aan de (hoge) eisen van hun partner.

Er bestaan veel verschillen tussen kmo’s en grote ondernemingen. De enquête van het VBO bracht er 6 belangrijke aan het licht. Hoewel die verschillen soms voor complicaties zorgen, kunnen ze ook, dankzij hun complementariteit, een echte bron van waardecreatie zijn. De studie wijst op drie van die verschillen: innovatie, ontwikkeling van een merkimago en continue verbetering.

pdf downloaden

Dit nieuwe REFLECT-nummer “De kracht van co-ondernemen tussen klein en groot” brengt het Belgische ondernemerslandschap in kaart, maar bevat ook een cijfermatig onderbouwde denkoefening over de relatie tussen grote en kleine ondernemingen, over hun verschillen en hun complementariteit. Het dubbelinterview met de CEO van het beursgenoteerd familiebedrijf D’Ieteren Group en de CEO van de koekjesfabrikant La Confiance is daar het perfecte voorbeeld van.

pdf downloaden