Young Talent in Action & levenslang leren

Young Talent in Action & levenslang leren

De arbeidsmarkt staat in brand. De ‘war for talent’ wordt aangevuurd door een kwalitatieve en kwantitatieve mismatch. Het World Economic Forum formuleert het zo: “The world is facing a reskilling emergency. We need to reskill more than 1 billion people by 2030”.

In 2021 zette het VBO levenslang leren dan ook extra op de kaart. In september publiceerden we onze Reflect met als centraal thema: “De weg naar duurzame inzetbaarheid? Levenslang leren!”. Aan de hand van 20 bouwstenen zoomden we in op de gedeelde verantwoordelijkheid van elke actor, de nood aan een maatschappijbrede leercultuur, het rationaliseren van het lappendeken aan instrumenten en bevoegdheden, de leerrekening en ‘skills of the future’ met speciale aandacht voor leiderschap en leervermogen.

Leren gaat trouwens veel breder dan opleiding volgen. Leren is iets permanents, iets dat we op school doen, ‘on the job’ en in onze vrije tijd, samen met anderen. Leren is een attitude, een levenshouding, even noodzakelijk voor ons mens-zijn en onze loopbaan als zuurstof is voor ons leven. In die zin is leren ook een plicht. Leerplicht volgt op schoolplicht. Vanzelfsprekend dient die leerplicht in een professionele context ook een doel: inzetbaarheid en performantie. Leren moet renderen. Voor de mens, het bedrijf, de maatschappij.

Het werken aan het besef van de nood aan levenslang leren begint dus niet op de werkplek maar moet al veel vroeger aan onze jongeren meegegeven worden. Het besef dat hun diploma het startpunt is van een leven lang leren, zich ontwikkelen, zich ontplooien en zo aan het stuur te staan van je eigen inzetbaarheid moet al op de schoolbanken groeien.

JONGEREN INSPIREREN

En om die jongeren te inspireren over de rijkdom aan mogelijkheden op onze arbeidsmarkt organiseerden we in 2021 opnieuw Young Talent in Action. 1.500 jongeren uit het 5de en 6de jaar humaniora ontmoetten – verspreid over 4 locaties – bedrijfsleiders uit diverse sectoren. Tijdens 60 interactieve Action Labs leerden ze meer over artificiële intelligentie, sociale media, ondernemerschap, ‘public speaking’, het ontwikkelen van soft skills en zoveel meer. Elk event startte bovendien met Inspirational Talks, waarin jonge ondernemers hun slagen en falen kwamen delen. Hoe bouwden zij aan hun succesverhaal en welke tips en tricks hebben zij voor de ambitieuze jongeren die zelf hun eigen project uit de grond willen stampen?

Elk event startte bovendien met Inspirational Talks, waarin jonge ondernemers hun slagen en falen kwamen delen. Hoe bouwden zij aan hun succesverhaal en welke tips en tricks hebben zij voor de ambitieuze jongeren die zelf hun eigen project uit de grond willen stampen?

In het kader van Young Talent in Action 2021, publiceerden we eveneens voor een tweede maal ons onderzoek ‘Bridging the Future’. En als we één conclusie mogen trekken dan is het wel deze: de brug tussen arbeidsmarkt en onderwijs moet breder, als cruciaal element om aan de kwalitatieve mismatch te remediëren. Andere topics die hoog op de agenda van de jongeren staan wanneer ze zich richten naar de arbeidsmarkt zijn CSR en duurzaamheid, digitalisering, het belang van stages en duaal leren en flexibiliteit in de arbeidsorganisatie. De goesting om zelf te ondernemen, een eigen idee, ambitie of project uit te werken is ook heel uitgesproken aanwezig bij de bevraagde jongeren. En dat kunnen we enkel toejuichen!

Monica De Jonghe (bestuurder-directeur-generaal & Executive Manager VBO FEB), Pieter Timmermans (CEO VBO FEB) & Jan Heyvaert (Chief Human Resources & Sustainability Officer AG) tijdens de persconferentie 'Bridging the Future', 25 oktober 2021.
Plenaire sessie Young Talent in Action XXL in Brugge.

In dit REFLECT-nummer ‘Levenslang leren’ ligt de nadruk op het belang van voortdurend bijleren. Er komen verschillende aspecten van levenslang leren aan bod: het belang van de leercultuur in België, de plaats ervan in het sociaal overleg, de 7 vuistregels van de leerrekening enz. We beantwoorden ook de volgende vraag: wie is verantwoordelijk voor een loopbaan lang leren?

pdf downloaden

Bijna 1 op 2 jongeren vindt dat het onderwijs hen onvoldoende voorbereidt op de arbeidsmarkt. De bedrijfswereld klinkt unisono: 3 op de 4 werkgevers zijn dezelfde mening toegedaan, zo blijkt uit de survey ‘Bridging the Future’, een enquête van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), in samenwerking met AG en uitgevoerd door iVOX, die als doel heeft de verwachtingen van jongeren en werkgevers op de arbeidsmarkt te analyseren.

Een belangrijk punt waarover jongeren en werkgevers het oneens zijn is de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven. Bijna alle werkgevers (84%) beweren dat aandacht voor milieu en maatschappij in de waarden van hun bedrijf vervat zit, maar de helft van de jongeren vindt dat bedrijven hier nog meer een voortrekkersrol moeten spelen.

pdf downloaden